Maak het verschil met Performance Support

De afgelopen jaren is de manier waarop we naar effectief leren kijken veranderd. Waar voorheen gedacht werd dat het leren vooral in het klaslokaal plaatsvond, zijn we het er tegenwoordig wel over eens dat een groot deel van het leren op de werkplek plaatsvindt. Aansluiting met de werkplek is van groot belang om impact te hebben. Maar hoe ondersteun je het leren op de werkplek op een goede manier? Performance Support – of op z’n oer-Hollands werkplekondersteuning – biedt hierin uitkomst. In deze blog neem ik je mee in de wereld van de Performance Support: wat is het en hoe ziet het er concreet uit?

Eerst een definitie

Performance Support is ondersteuning die ervoor zorgt dat medewerkers op de werkplek precies die informatie krijgen die ze op dat moment nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren.

Just in time – just enough – just in place – just for me

Om het hele spectrum van Performance Support te begrijpen, helpen de ‘Five moments of need’. Deze zijn opgesteld door Conrad Gottfredson en Bob Mosher, dé goeroes op gebied van Performance Support. De vijf momenten die zij beschrijven, bieden een overkoepelend raamwerk waar goede leeroplossingen in een behoefte voorzien:

  1. Nieuw: Wanneer je iets nieuws wil leren.
  2. Meer: Wanneer je ergens meer over wil leren.
  3. Toepassen: Wanneer je iets probeert toe te passen.
  4. Verandering: Wanneer je op de hoogte wil blijven van verandering.
  5. Oplossen: Wanneer je een probleem probeert op te lossen.

Houdt je leeroplossing rekening met al deze behoeftes? Dan zorgt je leeroplossing ervoor dat iemand niet alleen op het gewenste niveau komt, maar ook blijft.

In dit artikel van Conrad Gottfredson en Bob Mosher kun je meer lezen over de vijf momenten.

Performance Support – je ziet het overal

Performance Support klinkt misschien een beetje als een ‘ver van mijn bed’-show. Toch maak je waarschijnlijk dagelijks gebruik van Performance Support. Een aantal voorbeelden die je waarschijnlijk wel kent of gebruikt:

Google Translate
Met de Google Translate app kun je direct vertalen. Ben je op vakantie en weet je niet wat een bord betekent? Of welk eten je voorgeschoteld krijgt? Dan helpt deze app je direct.

YouTube
YouTube is eigenlijk ook een Performance Support-tool. Een filmpje over hoe een applicatie werkt, hoe je een opgooitent weer in elkaar vouwt of hoe je een band verwisselt. Allemaal voorbeelden van werkplekondersteuning.

Snelkeuze telefoon
Via sneltoetsen of spraakcommando bel je familie en vrienden met je smartphone. Op het moment dat je wilt bellen, helpt je smartphone je bij het uitvoeren van de actie.

Voorbeelden in de werkomgeving

Er zijn ook veel mooie toepassingen van Performance Support in de werkomgeving. Een aantal voorbeelden:

Performance Support in applicaties
Performance Support in applicaties is misschien wel de meest bekende vorm. In de applicatie zelf zit een contextgevoelige helpfunctie met toelichtingen of filmpjes. De ondersteuning in een applicatie wordt steeds slimmer. Voorbeelden van geavanceerde tools die in de applicatie ondersteuning biedt zijn WalkMe of LEO.

Augmented Reality
Augmented reality is een techniek waarmee de werkelijkheid wordt verrijkt met informatie. Bijvoorbeeld met behulp van een app op je telefoon of de HoloLens. Thyssenkrupp, een groot technologiebedrijf dat zich onder andere specialiseert in liften, biedt haar servicemonteurs met behulp van de HoloLens performance support via Augmented Reality.

https://youtu.be/8OWhGiyR4Ns

Een ander voorbeeld is de betaalbare oplossing Aryzon die nu nog in productie is. Dit is als het ware de kartonnen versie van de HoloLens.

Quick Reference Cards en beslisbomen
Performance Support kan ook technisch minder geavanceerde vormen aannemen. Een Quick Reference Card of beslisboom zijn voorbeelden van ondersteuning die zeer effectief kunnen zijn.

Chatbots
Performance Support kun je ook aanbieden in de vorm van een chatbot. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Alle vragen die je op een bepaald moment hebt en waar je geen collega mee kunt of wilt belasten, kun je aan de chatbot vragen. Deze techniek staat nog in de kinderschoenen. Voor de toekomst van Performance Support is dit er wel eentje om in de gaten te houden!

Tot slot

Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden op het gebied van Performance Support. Waar het uiteindelijk om draait is het effect dat je teweeg wilt brengen. Begin met het stellen van deze vraag. Kies daarna de juiste middelen, op het juiste moment passend bij de behoeften van de medewerker.

Wil je meer weten over Performance Support? Of vind je het leuk een keer koffie te drinken om jouw ervaring op dit vlak met me te delen? Neem dan contact op!

Menu