BRAINBLOG

Help je hersenen met leren

Hoe help je je hersenen om makkelijker te leren? Welke bewezen breinprincipes bestaan er? Op 17 januari volgde ik een inspiratiesessie over breindidactiek*. In deze blog meer over de zes breinprincipes.

Dit zijn de zes principes van breinleren:

Emotie

Inspelen op de emotie van de leerder zorgt ervoor dat er meer geleerd wordt. Denk bijvoorbeeld aan belonen en stress: deze factoren zorgen ervoor dat het brein meer opneemt. Bij het ontwerpen van leren is het bijvoorbeeld belangrijk de nieuwsgierigheid van de leerder te wekken, de leerstof interessant en spannend te maken en voor een goede sfeer te zorgen.
Een mooi voorbeeld dat het belang van emotie illustreert, is het maken van een sudokupuzzel. Op het moment dat je voelt dat je de puzzel compleet gaat maken, ben je meer gemotiveerd om de puzzel ook daadwerkelijk af te maken. Wat dit te maken heeft met het brein? Door bepaalde emoties te activeren, wordt er dopamine naar het brein gestuurd en dit zorgt vervolgens voor betere opname van leerstof.

Herhaling

Het brein is in principe lui. Na één keer lezen of zien, onthoud je iets in veel gevallen nog niet. Je leert dingen niet in één keer. Precies om die reden is herhaling belangrijk. Door te herhalen, onthoud je dingen op de lange termijn wel. Een beeld dat dit mooi illustreert, is de vergeetcurve van Ebbinghaus.

Door te herhalen, te oefenen, te spreiden en te pauzeren, zorg je dat je brein niet meteen overloopt van informatie (cognitive overload), maar gun je het de tijd zich leerstof eigen te maken. Hierdoor onthoud je deze stof uiteindelijk beter.

Creatie

Dit principe legt uit dat actief aan de slag gaan met de leerstof belangrijk is voor het brein. Een mooi bekend voorbeeld hiervan is het maken van aantekeningen: als je tijdens een cursus aantekeningen maakt op papier, moet je parafraseren, verbindingen leggen en samenvatten. Je doet dus direct iets met de stof. Uit veel onderzoek blijkt dat dit effectiever is dan aantekeningen maken op de computer. Waarom? Door te typen, kun je sprekers grotendeels bijhouden. Dat stimuleert niet dat je de kernboodschap eruit moet halen en opschrijven.

Focus

Focus op zowel de uitkomst als de context helpt bij het leren. Focus op de leeruitkomst helpt de lerende (en ook de ontwerper of docent!) onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke info. Door duidelijk te maken wat het verwachte eindresultaat is, zullen je deelnemers makkelijker leren. Help dus je deelnemers hun aandacht bij het einddoel te houden.

Voor de context geldt: zorg ervoor dat de context waarin wordt geleerd zoveel mogelijk lijkt op de situatie waarin het geleerde toegepast wordt. Dit doe je bijvoorbeeld door levensechte voorbeelden te geven, realistische casussen te geven en voorbeeldfilmpjes op te nemen in het leermateriaal.

Zintuiglijk rijk

Spreek zoveel mogelijk zintuigen aan! Auditieve informatie wordt anders opgeslagen in de hersenen dan visuele informatie of informatie die door voelen of beweging is aangeleerd. Daarom is het belangrijk leerstof op verschillende manieren aan te bieden en te laten verwerken. Zo worden meerdere hersengebieden geactiveerd. Én zo kan de lerende de informatie later uit verschillende hersengebieden ophalen. Daarbij sluit je op deze manier aan bij verschillende leer- of zintuigvoorkeuren van lerenden.

Voortbouwen

Bouw voort op wat de lerende al weet of kent. Op die manier koppelt de lerende nieuwe informatie aan bestaande kennis en ervaring. Je helpt je deelnemers hierbij door associatie te stimuleren.

Een heel bekend voorbeeld uit de didactiek is het activeren van voorkennis aan het begin van een les, training, workshop of module. Dit kan op veel verschillende manieren, bijvoorbeeld door te vragen wat deelnemers al van het onderwerp weten. Belangrijk hierbij is ook om misvattingen over het onderwerp recht te zetten, voordat je nieuwe leerstof aanbiedt.

Dit waren de zes breinprincipes. Ze bieden een mooi handvat om lessen, trainingen, workshops en e-learning (beter) te laten aansluiten bij hoe de hersenen functioneren.

Zitten al deze elementen in jouw training of module? Leg ze er eens langs en kijk waar mogelijkheden zijn om nog beter aan te sluiten bij breinprincipes!

*Op 17 januari volgde ik een inspiratiesessie over breindidactiek op het netwerkevent voor Gelderse learning professionals in Arnhem. Deze blog is daarop gebaseerd.

VIND JE HET INTERESSANT?

WIL JE MEER WETEN?

Wij vinden het altijd interessant om over ons vak en onze branche te praten. Wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op! We hebben hele lekkere koffie!

MELD JE AAN VOOR DE

INBRAIN NIEUWSBRIEF

Laat je e-mail achter en wij doen de rest!

Deel deze blog met je netwerk of met je vrienden!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Geef een reactie

Rijnzathe 14, 7E Verdieping
3454 PV, Utrecht

Copyright inbrain (Graphix visions B.V.)

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten