BRAINBLOG

Business case e-learning Deel 2

Deel II van de business case e-learning: Risico’s en Resultaten.

Risico’s en resultaten

De keuze om het opleidingshuis te verreiken met e-learning gaat niet over één nacht ijs. Het grootste risico ligt bij de implementatie en draagkracht vanuit de organisatie.
Een top-down beweging op basis van kostenoverweging moet tevens door de interne organisatie worden gedragen. Niets is zo funest als een middenmanagement dat niet achter de beslissing van e-learning staat.Wie gaat de medewerkers dan motiveren?

Het tweede risico ligt in het bewaken van de continuïteit en actualiteit van de leeromgeving met e-learning modules. Regelmatig beschikbaar stellen en actualiseren van modules is van belang om het leren ‘top of mind’ te houden bij medewerkers.

Het derde risico is de kwaliteit van de e-learning modules en de online leeromgeving (LMS). Voor medewerkers behoort opleiden niet tot het primaire takenpakket. Het is aan de HR -of Learning development afdeling om te zorgen voor kwalitatief goede, uitdagende en leuke e-learning modules.

Resultaten en leerrendement e-learning

Het hoger management omarmt e-learning vaak onder andere vanwege de actuele toegang tot opleidingsresultaten van medewerkers. De kennis van medewerkers wordt met e-learning immers continu gemeten. Management rapportages geven managers inzicht in deze kennis metingen. Het is eenvoudig hierop te sturen in de organisatie.

Uit onderzoek blijkt dat het leren van elkaar leidt tot een hoger leerrendement. Trainers noemen het groepsdynamiek en interactie tussen cursisten die leidt tot discussie en teken van inzicht in de materie.

Is het leerrendement van e-learning gelijk aan dat van traditioneel opleiden?

In een goede online leeromgeving heeft de cursist de mogelijkheid te discussiëren met andere cursisten en zaken met elkaar te delen. In de huidige tijd is communicatie niet alleen mogelijk via face to face gesprekken maar ook via social media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. Deze vorm van communicatie kan tevens in een online leerplatform (LMS) worden toegepast.

E-Learning is anno 2012 dus niet meer individueel. Cursisten kunnen leren met elkaar en van elkaar. De vraag die hierbij opkomt, is meer in de richting of face to face communicatie niet beter is voor het leereffect dan online communiceren.

VIND JE HET INTERESSANT?

WIL JE MEER WETEN?

Wij vinden het altijd interessant om over ons vak en onze branche te praten. Wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op! We hebben hele lekkere koffie!

MELD JE AAN VOOR DE

INBRAIN NIEUWSBRIEF

Laat je e-mail achter en wij doen de rest!

Deel deze blog met je netwerk of met je vrienden!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Geef een reactie

Rijnzathe 14, 7E Verdieping
3454 PV, Utrecht

Copyright inbrain (Graphix visions B.V.)

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten