Deel III van de business case e-learning: Doelstellingen en Trends.
Doelstellingen
E-Learning is een middel om de doelstellingen van een (intern) opleidingshuis te behalen. Organisaties hebben veelal te maken met veranderende cultuur, eisen, markten, wetten en regelgeving, maar ook met waarborgen van continuïteit en kwaliteit binnen de organisatie.
Door de bank genomen is e-learning een geschikt middel om groepen medewerkers te scholen in regelgeving, kennis, kwaliteitsverbetering en zorgen voor continuïteit.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe medewerkers die snel ‘up-and-running’ moeten zijn.
Trends e-learning
Eén van de trends van tegenwoordig is natuurlijk social media waarbij de nadruk ligt op communicatie via een online medium. Binnen de ontwikkelingen van e-learning is het doel van communicatie het leren met elkaar én van elkaar. Online leeromgevingen voorzien in de mogelijkheid tot bijvoorbeeld een webinar, waarbij de deelnemers live een online les kunnen volgen en vragen kunnen stellen via een chatbox. Daarnaast kunnen cursisten in de online omgevingen deelnemen aan groepsdiscussies en vragen stellen of opmerkingen geven over de lesstof.
Een andere trend is adaptief leren. Veel opleidingen worden gevormd aan de hand van competenties die een medewerker moet bezitten om zijn werk optimaal uit te voeren. E-Learning inrichten op basis van leerdoelen (competentieprofielen) biedt de cursist de mogelijkheid alleen datgene bij te spijkeren waar werkelijk behoefte en/of noodzaak ligt. Het lesprogramma past zich (automatisch) aan de cursist aan.
Andere trends in werkvormen als adaptief leren zijn Serious Gaming, Case Based Learning en Breinleren. Waar traditioneel opleiden een beperkt aantal werkvormen kent, zijn de werkvormen bij e-learning uitgebreider, leuker voor de cursist en hebben een (veel) grotere retentiewaarde.