Een tijdje terug sprak ik met wat kennissen over hoe learning toegepast wordt in hun organisatie. Eén van hen vertelde me dat zijn organisatie aan het uitzoeken was hoe deze gebruik kan maken van het concept van de Khan Academy.
Een zoektocht op Google leverde een nieuw inzicht op over het organiseren van learning. Ik ben onder de indruk van de Khan Academy en de vele mogelijkheden die deze biedt.
Khan Academy
De Khan Academy is opgericht door Salman Khan, een voormalig financieel analist, die via zelfgemaakte filmpjes op internet zijn neefjes bijles gaf in wiskunde. Deze filmpjes plaatste hij later op Youtube, waar ze ruim 100 miljoen keer bekeken zijn. Khan’s Youtube kanaal heeft inmiddels meer dan 300.000 leden. Dankzij donaties van diverse fondsen is de Khan Academy uitgegroeid tot een indrukwekkende verzameling online lesvideo’s over onder andere wiskunde, wetenschap, financiën en geschiedenis.
Indrukwekkende workflow
Het onderwerp wiskunde bijvoorbeeld kent een verzameling videocursussen die allemaal gerangschikt zijn in een boomstructuur. Telkens als de leerling een cursus (dit heet bij Khan een challenge met bijbehorende skills) voltooit, beveelt het systeem één of meer vervolgcursussen aan, totdat het gehele vak afgerond is. Deze boomstructuur heet de ‘map of knowledge’.
De gehele workflow van de Khan Academy is indrukwekkend. Niet alleen de map of knowledge waarmee studenten en docenten hun voortgang kunnen inzien, maar ook de mate waarin Khan ervoor zorgt dat elk onderdeel van een challenge met een score van 100% wordt afgerond.
In de hier afgebeelde boomstructuur is elk vakje een challenge. Je kunt navigeren tussen opeenvolgende en gerelateerde challenges of een willekeurige challenge starten.
Het doorlopen van de Khan Academy is gegamificeerd middels de mogelijkheid om badges en avatars te behalen.
Flipping the classroom
Interessant bij onderwijs via de Khan Academy is het verschijnsel flipping the classroom. Hierbij kijken leerlingen thuis, als een soort huiswerk, op Youtube de video’s die voor hen worden aangeraden in de map of knowledge. Overdag in de klas gebruiken zij de kennis uit de filmpjes om opdrachten te maken. De docent, maar ook leerlingen die al ver voorlopen met de opdrachten, bieden ondersteuning aan de leerlingen die dat nodig hebben.
Khan zegt daarover dat het onderwijs “gehumaniseerd” wordt. De leraar kan zijn tijd 100% besteden aan het coachen van kinderen die zelf actief en ‘self paced’ aan de slag zijn. Met andere woorden: leerlingen krijgen ‘s avonds thuis les via videofilmpjes en passen overdag in de klas de opgedane kennis toe: flipping the classroom.
Khan in het bedrijfsleven
Een interessante vraag is wat het concept van de Khan Academy en flipping the classroom kunnen betekenen voor de opleidingshuizen van bedrijven en instellingen. Jezelf gratis scholen in wiskunde, scheikunde of andere schoolvakken is interessant, maar voegt weinig toe aan de vaak zeer bedrijfs- en toepassingsgerichte learning voor bedrijven en instellingen.
Het concept achter de Khan Academy echter is wel degelijk toepasbaar: vrij toegankelijke, korte cursussen die allemaal onderdeel uitmaken van een inzichtelijke ‘learning map’, die een aanbeveling geeft over welke cursussen een lerende zou moeten doorlopen. Je kunt het zien als een vorm van adaptief leren. Uiteraard is daarbij een organisatie nodig die zorgt voor de begeleiding en toetsing van lerenden. Toetsen volgens de methode van de Khan Academy zou geweldig zijn; die methodiek streeft immers een 100% score na.
Technische implementatie
Om het concept te implementeren zou een organisatie een collectie aan cursussen kunnen (laten) maken. Dat kan van alles zijn: video, page turners, scenario based courses, serious games, apps of zelfs augmented reality. Met TinCan is het hoe dan ook mogelijk om al deze content als leerobjecten aan te merken en ze mee te nemen in de rapportage. In de rapportage zouden dan, om bij het Khan-concept te blijven, alleen de cursussen als voltooid worden opgeslagen die een score van 100% hebben. De organisatie kan op gezette tijden classrooms opzetten waar cursisten gezamenlijk aan de slag gaan om hun kennis te toetsen. Dit kan klassikaal of virtueel, bijvoorbeeld met scenario based learning.
Ik denk dat het Khan-concept technisch goed te implementeren is binnen bepaalde organisaties, maar het zal organisatorisch een uitdaging zijn om het goed te doen. Waarschijnlijk wilde het bedrijf van mijn kennis de Khan Acadamy toepassen vanwege die andere belangrijke reden: het is gratis!