BRAINBLOG

Zo maak je een MOOC: de vijf essentiële onderdelen

Afgelopen week rondde ik mijn tweede Coursera MOOC met succes af. Ik ben er inmiddels achter dat een MOOC volgen aardig wat tijd en inspanning vergt. Maar het is de moeite waard! Ik ga er dit jaar in ieder geval nog een flink aantal doen.

Sommige MOOC’s echter vielen bij mij niet in de smaak. Ook was er één die ik graag had afgerond maar waarbij dat door tijdgebrek helaas niet gelukt is. Volgend jaar dan maar weer.

Ik vroeg me af hoe ik zelf een MOOC zou ontwikkelen. Wat mij betreft zijn er vijf onderdelen nodig voor een goede MOOC:

  1. Neem een duidelijk pratende, enthousiaste docent met veel vakinhoudelijke kennis. Gebruik korte stukken video en herhaal eerder behandelde content in opeenvolgende video’s.
  2. Gebruik in je video mooie, aansprekende content en gebruik een tekentablet om de content te bewerken met pijlen, cirkels, tekst etc. Verwerk in de video om de paar minuten een vraag met feedback.
  3. Gebruik goed gemaakte extra, gratis content. Ik maakte in een van mijn MOOC’s kennis met OLI (Open Learning Initiative, Carnegy Mellon University). Een ideale manier om extra content te bestuderen en te oefenen met veelvuldig door de tekstblokken geplaatste ‘did I get this’- en toepassingsvragen.
  4. Interactie! Gebruik behalve een forum vooral peer reviews. In peer reviews upload je n.a.v. een opdracht een zelfgemaakt werkstuk en ben je verplicht om het werk van een minimaal aantal anderen na te kijken. Peer reviews zijn betrouwbaargenoeg en ideaal om kennis toe te passen én om van de inzendingen van andere deelnemers te leren.
    Peer reviews kun je uitbreiden naar peer group assessments waarin je met een zelf gekozen groep of in een random samengestelde groep (er zijn uiteraard meer varianten mogelijk) een gezamenlijk werkstuk maakt dat nagekeken wordt als een normale peer review.
  5. Communiceer duidelijk over zaken als de inhoud van de MOOC, de opbouw én de moeilijkheidsgraad. Eén van de door mij gevolgde MOOC’s was dermate moeilijk en tijdrovend dat het voor slechts een kleine groep met de nodige voorkennis mogelijk was om hem af te ronden. Een duidelijk en intuïtief gradatiesysteem kan een dergelijk probleem al snel oplossen.

Het is me opgevallen dat MOOC’s vaak ouderwetse vormen van onderwijs gebruiken. Denk aan strakke deadlines (een cursus heeft een vaste einddatum waarop de toets gemaakt en ingeleverd moet zijn), een docent die uitlegt en af en toe een vraag stelt, naslagmateriaal om te lezen, vragen en antwoorden aan andere studenten en gewone toetsen. Ik zou graag eens experimenteren met Scenario Based Learning als toetsvorm  in een MOOC.

VIND JE HET INTERESSANT?

WIL JE MEER WETEN?

Wij vinden het altijd interessant om over ons vak en onze branche te praten. Wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op! We hebben hele lekkere koffie!

MELD JE AAN VOOR DE

INBRAIN NIEUWSBRIEF

Laat je e-mail achter en wij doen de rest!

Deel deze blog met je netwerk of met je vrienden!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Geef een reactie

Rijnzathe 14, 7E Verdieping
3454 PV, Utrecht

Copyright inbrain (Graphix visions B.V.)

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten