Playgrounds inspireert tot beter leren

Net terug van Playgrounds Blend en gelijk aan de slag met de kennis die we daar hebben opgedaan. Hoe tof is dat! Voor degene die Playgrounds nog niet kennen: dit is een conferentie ‘on cutting edge creativity’. Die vooral gericht is op designer’s en illustratoren. Met sprekers zoals: HEDOF, Merijn Hos, Studio Dumbar en nog vele anderen.

Zoals het vaak gaat moet je eerst dingen zien en horen om daarna zelf geïnspireerd te worden om het anders te gaan doen. Daarom begin ik met wat ons geïnspireerd heeft op dit festival en wat we daarvan meenemen in het werk. Hieronder een korte video impressie van de dag.

Design en illustraties zijn niet alleen mooi om te zien, maar bepalen de sfeer en emotie waardoor je beter kan leren. Het klinkt heel logisch dat, wanneer je een saaie module voorgeschoteld krijgt, je snel je aandacht verliest. Dat bevordert natuurlijk niet het leereffect, in tegenstelling!

Bij inBrain houden we dit uiteraard in oogschouw. Maar wist je dat je ook een mooie illustratie als de basis kan dienen voor de gehele module? Zo is het mogelijk om een illustratiestijl, (stijl?) elementen of een kleurenpallet door de hele training terug te laten komen. Of het nu gaat om hoofdstukaanduiding of als rode draad van een module.

Ik daag je uit om een kunstenaar/illustrator/fotograaf als basis te nemen, waarbij de emotie die je associeert zo matcht met de module die je maakt, dat die stijl in een training terugkomt.

Verder is er gesproken over virtual reality (VR). Wat een paar jaar gehyped werd, toen de afgrond heeft gezien en nu langzaam weer zijn weg terug vindt naar het publiek. Wij geloven dat VR een ongelofelijke toegevoegde waarde heeft in het leren en de leerbeleving. (Ondanks er best wel wat randvoorwaarden zijn om dit goed uit te voeren. Misschien iets voor in een volgend blogitem).

De ontwikkeling van VR staat niet stil we werken nu met 6 dimensies

Maar er zijn al brillen die objecten in jouw ruimte scannen en deze vervolgens in virtual reality terug laten komen. Denk aan een bijzettafel die onderdeel wordt van een operatiekamer die je in VR ziet. Deze ontwikkelingen houden we natuurlijk in de gaten. Maar wat we vooral meenemen is het verhaal. De experience is zo goed als het verhaal dat je vertelt. Het mooie van VR is dat je ‘tijd en ruimte’ kan manipuleren. Dit geeft ongekende mogelijkheden! Net als in een film kun je de cursist sturen in het verhaal en een persoonlijke ervaring laten beleven. Met als voordeel dat er een enorme focus is, omdat je ‘afgesloten’ wordt van de buitenwereld door beeld en geluid. Een wereld vol potentie dus. Hopelijk heeft deze designblog jou net zo geïnspireerd als ons. Wij zijn al druk bezig met VR, dus mocht je hierover meer willen weten of een inspirerende case willen bekijken, kom dan langs voor een kop koffie!

Menu