Meten = Weten

Onlangs hadden wij de eerste editie van Tasty Talk bij inBrain. Het concept: drie sprekers presenteren elk 30 minuten over e-learning gerelateerde onderwerpen met tasty snacks. Een avond vol Food for Thought én Mouth! Een van de sprekers was Inge van Dam, UX Researcher bij Online Department. Zij kwam met verassende cijfers over het meten van de user experience.

Tasty Talk bij inBrain

User/Learner Experience

Het nut van een goede user experience, in ons geval de learner experience, is al eerder besproken in deze blog. Maar een korte wrap-up kan vast geen kwaad! Een learner experience is bedoeld om een deelnemer effectief en prettig door een e-learning heen te loodsen. Daardoor kan hij vlot aan de slag, wordt een hoog leerrendement behaald en sluit hij met tevredenheid zijn scherm af. Hoe zorg je als designer nou voor die goede learner experience en dat optimale leerresultaat? Testen is daarop het gouden antwoord, volgens Inge van Online Department.

Vijf proefkonijnen

Dat is makkelijker dan je denkt! Tientallen proefpersonen en grote zakken geld om significante en veelzeggende cijfers te presenteren, hoeven daar namelijk niet aan te pas te komen. Onderzoek wijst namelijk uit dat je, verrassend genoeg, maar vijf proefkonijnen nodig hebt. Ongeveer 80% van de gebruikersproblemen wordt er door deze kleine groep uitgevist. Deze vijf helden verzamelen voldoende feedback om jouw learner experience exponentieel te verbeteren. Concreet betekent dit dat je daar maar één dag voor nodig hebt, als je uitgaat van een halve dag voor het verzamelen van feedback en een halve dag feedback analyseren.

Nog meer meten = weten

Naast het daadwerkelijk doorlopen van de learning journey door deelnemers, zijn er nog tal van andere mogelijkheden om tot de beste learner experience te komen. Een 5 second test bijvoorbeeld: deze test laat een scherm van jouw experience zien en vraagt aan een deelnemer waar deze e-learning waarschijnlijk voor is bedoeld. De deelnemer schrijft dit vervolgens in één zin op. Op die manier kom je er snel achter of de look-and-feel overeenkomt met hoe je die oorspronkelijk hebt bedacht. Een andere vorm, de card-sorting, laat deelnemers specifieke onderwerpen in rijen onder categorieën leggen. Je test op die manier of je op de goede weg zit qua structuur en indeling van jouw e-learningconcept.  

Kortom, tal van mogelijkheden om het beste leerrendement uit een learning experience te halen. Wil jij net als ons ook het meeste uit de learner experience van deelnemers halen? Kom dan langs voor een kop koffie om te bespreken wat de mogelijkheden zijn!  

Menu