BRAINBLOG

Bevrijd je brein!

 

Heb jij een voorkeur voor een boek of voor een digitale leeroplossing? En kijk je liever een video of luister je graag naar een podcast? Mocht je nu denken “lastig, het heeft allemaal wel eens mijn voorkeur”, of eerder “ik word al moe als ik denk aan het openslaan van een boek”, het hangt allemaal af van de manier waarop je de wereld ervaart en hoe nieuwe informatie binnenkomt in je brein. Sterker nog, afhankelijk van het antwoord op deze vragen, durf ík een redelijke voorspelling te doen over jouw algemene en specifieke kennis.

Bij het ontwerpen van leeroplossingen is het nadenken over de manier waarop nieuwe informatie in het brein terecht komt, een van de meest essentiële onderdelen van het proces. Gelukkig kunnen we hierbij gebruik maken van jaren aan onderzoek. In deze blog ga ik in het bijzonder in op de multimediaprincipes van Mayer. Je leest meer over wat deze principes inhouden en hoe je ze kunt inzetten in de leerinterventies in je organisatie.   

 

Wat zijn multimediaprincipes?

Richard Mayer is een onderzoeker die ongeveer twintig jaar
geleden zijn eerste onderzoek uitbracht met mediaprincipes voor het ontwerpen van leeroplossingen. Digitale leeroplossingen stonden toen nog in de kinderschoenen. Zoals bij iedere grote verandering waren veel mensen bang dat het digitale medium zou leiden tot slechtere leerresultaten. Mayer heeft de mogelijkheden van dit nieuwe medium voor leren een betere reputatie gegeven en voegt daar tot op de dag van vandaag nog aan toe. Zijn onderzoek is gebaseerd op 3 aannames:

1.   Dual Coding theory: mensen kunnen nieuwe
informatie zowel auditief als visueel verwerken. Dit doen we via twee
verschillende gebieden in de hersenen én doen we ook nog eens tegelijkertijd. Daardoor kunnen we informatie die ons tegelijkertijd visueel en auditief wordt aangeboden beter verwerken. Het gevolg hiervan is dat we deze informatie ook beter onthouden.

 

2.     Limited Capacity Assumption: Dit is voor veel mensen een bekende theorie (ook al gaat bij de naam niet meteen een belletje rinkelen). Hoeveel dingen kun je tegelijkertijd onthouden? Volgens deze theorie zijn dat 7 elementen. Het gaat dan om die dingen die niet in je lange termijngeheugen zitten, maar die je nieuw ontvangt en moet onthouden. Sommige mensen kunnen dit iets beter of iets slechter, dus we zeggen dat het gemiddeld tussen de 5-9 elementen zijn.

 

Probeer het maar eens door de cijfers 5937421 te onthouden. Sluit je ogen en probeer de cijfers op te noemen. En voeg nu de kleurencombinatie paars, geel, oranje toe. Sluit je ogen opnieuw en probeer zowel de cijferreeks als de kleurenreeks op te noemen zonder te spieken. De meeste mensen kunnen deze
elementen niet meer allemaal opnoemen. Je kortetermijngeheugen zit simpelweg
vol.

 

3.    Active Processing Assumption: Ten slotte
gaat Mayer’s onderzoek ervan uit dat we actief leren. Op het moment dat je
nieuwe informatie ontvangt beginnen je hersenen meteen met uitzoeken aan welk
bestaand haakje ze deze kunnen toevoegen. Past het niet binnen een van je
bestaande kaders? Dan zorgen je hersenen voor een nieuw haakje als het nodig
is. Ook al is dit een heel efficiënte manier om nieuwe informatie te verwerken,
het verklaart ook waarom iedereen nieuwe ervaringen anders interpreteert. We
hebben namelijk allemaal andere ervaringen gehad en als gevolg daarvan zijn de
hokjes waarin we onze nieuwe ervaringen plaatsen ook anders.

 

Daarnaast
leunt zijn theorie op de cognitive load theory. Deze theorie is te
complex om volledig te bespreken in dit artikel, maar gaat er in het kort
vanuit dat alle informatie die binnenkomt in je brein tot 3 verschillende
soorten processen kan leiden.

 

1.     
Extraneous load: Dit is alle informatie
die binnenkomt en niet helpt bij het leerproces. Door ervoor te zorgen dat
leermateriaal alleen de inhoud en het proces ondersteunen en geen ongerelateerde
elementen bevatten kun je het leerrendement verhogen.

 

2.     
Intrinsic load: Dit is de moeite die het
brein moet doen om nieuwe informatie te verwerken. Er zit een limiet aan de
hoeveelheid nieuwe informatie die binnen kan komen (zie de ‘limited capacity
assumption’ eerder in het artikel), waardoor je voor meer leerrendement kunt
zorgen als je informatie in de juiste ‘brokken’/hoeveelheden aanbiedt.

 

3.     
Germane load: Dit is de moeite die het
brein moet doen om nieuwe informatie ook te begrijpen. Dit wordt sterk
beïnvloed door de motivatie van een gebruiker. Wanneer je gebruik maakt van in
mensen van nature aanwezige motivatoren, zoals competitie-, verzamel-  en/of prestatiedrang, kun je ook het
leerrendement verhogen.

 

De 12 multimediaprincipes

Al deze aannames zijn op zichzelf al goed te gebruiken bij het vormgeven van een leeroplossing, maar Mayer heeft 12 leerprincipes geformuleerd op basis van zijn onderzoek. Deze zijn praktisch geformuleerd, waardoor je ze direct kunt toepassen.

 

Ik geef hier een korte toelichting op deze principes om een beeld te geven van de toepassing:

Coherancy Principle

Leren doe je beter als er geen ongerelateerde inhoud op een pagina staat. Probeer de opmaak daarom zo doelgericht mogelijk te maken. Dat houdt natuurlijk niet in dat het saai moet zijn. Net zoals een film niet saai is, maar wel in iedere scene is nagedacht over welke elementen bijdragen aan het verhaal.

VIND JE HET INTERESSANT?

WIL JE MEER WETEN?

Wij vinden het altijd interessant om over ons vak en onze branche te praten. Wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op! We hebben hele lekkere koffie!

MELD JE AAN VOOR DE

INBRAIN NIEUWSBRIEF

Laat je e-mail achter en wij doen de rest!

Deel deze blog met je netwerk of met je vrienden!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Geef een antwoord

Rijnzathe 14
3454 PV Utrecht

Copyright inBrain B.V.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten