BRAINBLOG

Virtual Reality – Het nieuwe klaslokaal?

Altijd al eens willen ervaren hoe het is om te leven in de Middeleeuwen? Willen rondlopen op de Titanic? Of willen weten hoe het is om te skydiven zonder daadwerkelijk uit een vliegtuig te springen? Dat kan! Met Virtual Reality (VR) kun je al deze ervaringen opdoen vanuit je (luie) stoel.

“Virtual reality is like dreaming with your eyes open.”
– Brennan Spiegel, MD

Virtual Reality is een techniek die het mogelijk maakt om een andere realiteit te ervaren waarin de ‘regels’ of ‘beperkingen’ van ons dagelijks leven niet (hoeven te) bestaan. Deze realiteit kan lijken op de wereld zoals je die kent, maar kan ook een fictieve omgeving zijn, zoals bijvoorbeeld een computerspel met zombies of de verzonken stad Atlantis. Bij inBrain zetten we VR in voor het creëren van ervaringen, ontspanning of als game. Wat al onze oplossingen met elkaar gemeen hebben, is dat ze een leercomponent bevatten.

Wat zijn de voordelen van VR voor leren?
Hoewel VR in de entertainment steeds vaker gebruikt wordt, zie je dit krachtige middel nog niet vaak terugkomen in leeroplossingen. En dat is jammer, want er zitten een aantal voordelen aan het gebruik ervan.

Virtual Reality draagt op een aantal manieren bij aan het leerproces.

1. Leren door te beleven

“What is it like to walk in someone else’s shoes? Books allow us to imagine it, and movies allow us to see it, but VR is the first medium that actually allows us to experience it.”
– Nick Mokey, Managing Editor at Digital Trends

VR maakt het mogelijk om een activiteit of gebeurtenis zelf te ervaren. Hierdoor kan een gebruiker zich beter inleven en stijgt zijn of haar motivatie om de leeroplossing te doorlopen. Door deze verhoogde betrokkenheid, is het gemakkelijker om de boodschap over te brengen. 

In plaats van het illustreren of beschrijven van informatie, biedt VR de mogelijkheid om het onderwerpte ervaren. VR zorgt voor een meeslepende ervaring Virtueel reanimeren, maakt veel meer indruk dan lezen hoe het moet. En bij personen met hoogtevrees, zetten ze ook VR in om letterlijk een eerste stap te zetten in de omgeving waar ze bang voor zijn.

2. Leren door te doen

“VR at its best shouldn’t replace real life, just modify it, giving us access to so much just out of reach physically, economically. If you can dream it, VR can make it.”
– Matthew Schnipper, Executive Editor

Mensen leren door te doen. VR kan hierbij worden ingezet om nieuwe leeromgevingen – en daarmee leerervaringen- mogelijk te maken.

Ervaringen die je in het echte leven niet zomaar kunt opdoen. Met VR kun je bijvoorbeeld op veilige wijze vaardigheden trainen, zoals het werken met gevaarlijke stoffen, het bedienen van machines of het werken in risicovolle situaties, zoals bij brandoefeningen. Ook helpt VR bij het leren van soft skills, zoals het geven van feedback of presentaties.

3. Leren door te zien

“Unfortunately, no one can be told what the Matrix is. You have to see it for yourself.”
– Lucky Palmer, founder Oculus VR

VR is het ultieme voorbeeld van het spreekwoord ‘één beeld zegt meer dan 1000 woorden’. VR maakt content zichtbaar. Door informatie te visualiseren, verloopt het proces van nieuwe kennis verwerven sneller en efficiënter. Dit maakt het begrijpen van complexe begrippen gemakkelijker.
Zou jij bijvoorbeeld aan de hand van een tekstuele uitleg begrijpen hoe een warmtepomp werkt? Misschien wel, maar je snapt het waarschijnlijk sneller als dit visueel wordt gepresenteerd.

Hoe pas je VR toe in e-learning?
Bij VR denk je waarschijnlijk al snel aan zo’n speciale bril die je op moet doen. En voor sommige oplossingen is dit ook de oplossing die het meest bijdraagt aan het ‘onderdompelen’ in de beleving. Maar het is niet altijd noodzakelijk en niet de enige manier. Er bestaan ook laagdrempeligere manieren om VR in te zetten. Bij inBrain zijn we druk bezig met het doorontwikkelen van al deze mogelijkheden.

We maken bijvoorbeeld leeroplossingen met 360 graden foto’s, die via een beeldscherm te bekijken zijn. Dit zijn beelden waarin een omgeving in 360 graden is vastgelegd. Op deze manier maak je een locatie voor een grote groep gebruikers beschikbaar. Hierin kan je door middel van fotografie, video, tekst of geluid aanvullende informatie tonen of uitleggen.
Nieuwsgierig naar hoe dit eruit ziet? Klik hier voor een voorbeeld.

Ook passen we VR toe in een online escape room. Zo verandert een leeroplossing in een boeiende en activerende spelomgeving.

VR is een techniek die volop in ontwikkeling is. Steeds meer ervaringen zijn voor een steeds grotere groep mensen beschikbaar. Deze activerende en visuele manier van het aanbieden van een leeromgeving, biedt kansen om de klassieke wijze van kennisoverdracht aan te vullen en soms zelfs te vervangen.

“Virtual reality was once the dream of science fiction. But the internet was also once a dream, and so were computers and smartphones. The future is coming.”
– Mark Zuckerberg, co-founder Facebook

VIND JE HET INTERESSANT?

WIL JE MEER WETEN?

Wij vinden het altijd interessant om over ons vak en onze branche te praten. Wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op! We hebben hele lekkere koffie!

MELD JE AAN VOOR DE

INBRAIN NIEUWSBRIEF

Laat je e-mail achter en wij doen de rest!

Deel deze blog met je netwerk of met je vrienden!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Rijnzathe 14
3454 PV Utrecht

Copyright inBrain B.V.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten