BRAINBLOG

(online) Escape Game

Escape game als krachtige leeroplossing

Sinds in 2013 de eerste fysieke escape room van Nederland zijn deuren opende, schoten ze als paddenstoelen uit de grond. Van bedrijfsuitjes tot vrijgezellenfeesten: velen puzzelden zich een weg uit een fysieke ruimte. Inmiddels is ontsnappen lang niet altijd meer het hoofddoel. Daarom spreken we ook wel van een ‘escape game‘. Een spelvorm die ook uistekend dienst kan doen als sterke leerinterventie. In deze blog lees je hoe.

Digitaal bestaat het concept van escape games al lang. In veel videogames staan puzzels en raadsels centraal en moet de speler deze oplossen om het spel te voltooien. Dit concept wordt steeds vaker ingezet als leerinterventie; een educatieve escape game. Ook bij inBrain hebben wij deze leervorm al voor verschillende klanten mogen ontwikkelen en hebben we met eigen ogen de positieve impact van een escape game op het leren gezien.

Waarom een escape game?

Een escape game is een (groeps)activiteit met een thema of verhaallijn, waarbij spelers binnen een vooraf gestelde tijd puzzels en opdrachten oplossen, alleen of in een groep. Dat is een mooie uitdaging. Om het spel te voltooien werken spelers samen in hun jacht op de oplossingen, zoeken ze naar aanwijzingen en verbanden en kunnen ze vragen om tips als ze hier niet uitkomen.

Spelers van een escape game stappen in een in scène gezette context. Deze is vaak ingericht op basis van het thema of de verhaallijn, maar is tegelijkertijd ook een veilige en afgebakende omgeving. Spelers krijgen zo de kans om zonder gevolgen te ontdekken en te leren.

De spelcontext kan een omgeving zijn die lijkt op de werkpraktijk of die daar juist ver vanaf staat. Ook de puzzels en opdrachten in de escape game kunnen overeenkomen met uitdagingen die spelers in de werkelijkheid tegenkomen of daar juist van verschillen. Die grote variatie aan mogelijkheden maakt een escape game breed inzetbaar als leerinterventie. Denk bijvoorbeeld aan het maken van assessments, het aanleren of introduceren van nieuwe kennis/vaardigheden en het in de praktijk brengen van lesstof.

Veilige leeromgeving

De educatieve escape game biedt een speler een veilige omgeving waarin hij of zij fouten kan maken zonder consequenties in de echte wereld. Veilig en ongestraft experimenteren met ander gedrag of andere rollen. Deze letterlijke ontsnapping uit de realiteit draagt enorm bij aan de intrinsieke motivatie van spelers. Even weg van alles wat ‘moet’. En ondertussen is de inhoudelijke boodschap wel degelijk relevant voor de echte wereld.

Een voorbeeld: De speler kruipt in de rol van een hacker die zo snel mogelijk in verschillende systemen moet zien te komen. Zo ontdekt de speler waarom zijn of haar organisatie een specifieke gedragscode heeft voor het werken met deze systemen.

Voorbeeld van gebruik 3D-model in educatieve escape room.

Zo maak je van een educatieve escape game een succes

Zoals bij elke leeroplossing is een educatieve escape game succesvol wanneer spelers de vooraf gestelde leerdoelen behalen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Dit zijn de belangrijkste ingrediënten:

  • Zorg dat het doel voor de spelers zo snel mogelijk duidelijk is. Om het hoofddoel behapbaar te houden, is het zinvol
    om deze op te delen in kleinere tussendoelen. Zo ervaart de speler voortgang; en daarmee succes. Deze succeservaring draagt bij aan de intrinsieke motivatie.
  • De verhaallijn bepaalt voor een groot deel hoe de spelers de game beleven en verhoogt de betrokkenheid en nieuwsgierigheid van de spelers. Hoe meer betrokken een speler zicht voelt, hoe hoger de cognitieve verwerking van de game-inhoud is. Een goede verhaallijn wekt interesse van spelers motiveert om te starten, bezig te blijven en het spel uit te spelen. Of je nu een fictieve of realistische verhaallijn hebt, beide zijn nuttig voor het onthouden van de boodschap achter de game. De verhaallijn geeft het leren een kader en zorgt voor een samenhangend geheel van spelregels, karakters en taken.
  • Puzzels en opdrachten vormen voornamelijk de concrete uitdagingen binnen een escape game. Ze stimuleren een strategische, probleemoplossende houding en prikkelen de nieuwsgierigheid. Elke puzzel dient direct als feedback. Fouten maken levert inzichten op en laat spelers nadenken over de strategie en hoe deze aan te passen.
  • Natuurlijk is ook het design van de game een onmisbare schakel. Dit visualiseert immers het verhaal. Het gaat hier niet alleen om de look and feel, maar ook over het interactieontwerp: kan een speler intuïtief door de game heen bewegen? De verhaallijn en het design ondersteunen elkaar en vullen elkaar aan. Cruciaal voor de optimale beleving van de game.
  • Een escape game spreekt meerdere zintuigen aan, bijvoorbeeld zicht en geluid. De inzet van multimedia stimuleert dit. Er is van alles mogelijk: video, geluidseffecten, voice-overs, animaties, GIF-jes. Door meerdere zintuigen aan te spreken, bevorder je de retentie van de leerstof op de langere termijn, omdat diverse delen van het brein worden aangesproken. Meer hierover? Bekijk hier onze blog over de multimediaprincipes van Mayer.

Klik op de afbeelding om de inBrain escape room te starten.

VIND JE HET INTERESSANT?

WIL JE MEER WETEN?

Wij vinden het altijd interessant om over ons vak en onze branche te praten. Wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op! We hebben hele lekkere koffie!

MELD JE AAN VOOR DE

INBRAIN NIEUWSBRIEF

Laat je e-mail achter en wij doen de rest!

Deel deze blog met je netwerk of met je vrienden!

Rijnzathe 14
3454 PV Utrecht

ISO27001

Copyright inBrain B.V.