Ikea werkt met een grote pool aan medewerkers die jaarlijks een aantal trainingen verzorgen als facilitator. Zij starten hun rol als facilitator met een tweedaagse training in faciliteren en gaan vervolgens aan de slag in de praktijk. Ze waren op zoek naar een leeroplossing die dit traject zou verrijken en geschikt zou zijn voor alle medewerkers (afkomstig uit 47 landen). De oplossing? Een e-mail campagne!
Ikea werkt met een grote pool aan medewerkers die jaarlijks een aantal trainingen verzorgen als facilitator. Zij starten hun rol als facilitor met een tweedaagse training in faciliteren en gaan vervolgens aan de slag in de praktijk. IKEA wilde het trainingsaanbod verrijken met een oplossing die hen verder zou helpen in hun ontwikkeling als facilitator, ook nog na deze tweedaagse training. Een belangrijk criteria hierbij was dat de oplossing geschikt zou zijn om medewerkers afkomstig uit 47 verschillende landen te ondersteunen.
inBrain ontwikkelde samen met IKEA een e-mailcampagne ‘Grow your facilitator skills – a facilitation journey’. Over een periode van 8 weken ontvangt elke facilitator 9 e-mails met praktische tips en trics over verschillende thema’s rondom het faciliteren van trainingen. De e-mails zijn geschreven vanuit een ervaren trainer, ‘Kate’, die de medewerker bij de hand neemt. Ze geeft informatie, in de vorm van explanimations, deelt handige tips en daagt de medewerker uit challenges aan te gaan en de resultaten ervan te delen in een online community.
Het resultaat van dit project met IKEA is een e-mailcampagne met leerinterventies en opdrachten waarmee we medewerkers van IKEA stap voor stap begeleiden in hun leerproces als facilitator.
De e-mails zijn korte, gemakkelijk bereikbaar en goed in te passen in een werkdag. De voorbeelden, tips en ideeën uit de e-mails zorgen dat deelnemers direct aan de slag kunnen en zich zekerder voelen in hun rol als trainer.